De kwaliteit van een webwinkel wordt bepaald door de mate van integratie. Webbouwers bedoelen met ‘integratie’ dat de webwinkel gekoppeld is aan de backoffice/het informaticasysteem van de eigenaar/handelaar. Doorgaans komt het erop neer dat de producten/klanten op regelmatige tijdstippen gekopieerd worden van de backoffice naar de webwinkel en dat de bestellingen uit de webwinkel doorstromen naar de backoffice.
Een webwinkel, en bij uitbreiding elke webtoepassing, kan op drie manieren geïntegreerd worden.
Integratie naar binnen wordt meestal aangeduid als ‘backoffice integratie’ of kortweg ‘integratie’. De webwinkel wordt gekoppeld aan het interne systeem (backoffice, ERP) van de eigenaar/handelaar. Dit zorgt ervoor dat de interne gegevens over producten en klanten ook in de webwinkel gebruikt worden en dat de bestellingen uit de webwinkel doorstromen naar de backoffice voor verwerking. Als deze vorm van integratie er niet is, heeft de webwinkel een eigen producten- en klantendatabank, die los staat van het interne systeem.
Integratie naar binnen heeft de volgende voordelen:
We stellen het hier wat eenvoudig omdat het over globaal overzicht gaat. Maar bij het opzetten van deze vorm van integratie moeten heel wat aspecten worden overwogen. Hier zullen we in detail op ingaan in een volgende blog.
Bij integratie naar binnen komen heel wat zaken kijken zoals een business analyse, een functionele analyse en de technische koppeling van de webwinkel met de backoffice. Traditionele softwarebouwers zijn hier doorgaans sterk in terwijl heel wat webbouwers er minder bedreven in zijn.
Een webwinkel werkt niet alleen; tal van andere partijen zijn betrokken. Denk maar aan een payment provider die de betalingen verwerkt, een transporteur die instaat voor de verzendingen (eventueel met track & trace), een aanbevelingsservice die bepaalde producten aanraadt… Al deze partijen kunnen gekoppeld worden aan de webwinkel.
Bij integratie met de buitenwereld mogen we het hele plaatje van online marketing niet over het hoofd zien. Dit bestaat uit twee grote delen: vindbaarheid van de webwinkel door organische search (SEO) en web marketing (SEA, e-mail marketing…).
Bij de producten en productgroepen van de webwinkel worden metagegevens ingesteld met het oog op de positionering in de zoekmachines. Enkele voorbeelden zijn de page title, metatags, metadescription, alt-tags bij foto’s, H1 en H2 titels, slimme URL’s…
SEA vereist heel wat informatiearchitectuur. Zo worden vaak actie- of promotiepagina’s opgezet als landingspagina voor e-mail marketing of als basis voor affiliaties. Dit vraagt integratie met de bestaande systemen. Als er alternatieven van productpagina’s (of delen ervan) worden getest via technieken zoals A/B testing, worden deze ook best gestuurd vanuit de bestaande systemen – opnieuw een integratie-oefening.
Dergelijke integratie met de buitenwereld vergt heel wat skills. Webbouwers zijn hier doorgaans sterk in en zorgen dat de webwinkel/webtoepassing goed gebouwd is om koppelingen, SEO, SEA en andere internetmarketing te ondersteunen. Als de webbouwer en de internet marketeer verschillende partijen zijn, is het essentieel dat er een goede communicatie is tussen beide.
De derde vorm van integratie gaat over het laten samenwerken van de eigen webtoepassingen. Bedrijven beschikken vandaag naast een webwinkel (om meer te verkopen) immers ook over een website (om beter te communiceren) en web toepassingen (om efficiënter te werken).
Het probleem is dat deze webtools vaak los van elkaar ontwikkeld zijn, niet zelden door verschillende partijen. Bij Korazon geloven we dat dit beter kan door ze te integreren met elkaar.
Een webwinkel genereert meer verkoop als hij in dezelfde stijl is opgemaakt als een website of er grafisch in geïntegreerd is. Bezoekers van de website komen dan automatisch in de webwinkel terecht. Daarnaast wordt een webwinkel performanter als hij geïntegreerd is met een webtoepassing. De automatische integratie van leveringen of transportopvolging biedt klanten bijvoorbeeld een betere service, waardoor ze met meer vertrouwen in de webwinkel kopen. Een ander voorbeeld: als een bestelling in een webwinkel een directe aanleiding geeft tot een intern productieorder (bv. een web-to-print toepassing om een fotoboek te bestellen ), brengt de winst in efficiëntie ook meer verkoop met zich mee. Integratie wordt op die manier een instrument om verschillende doelen te realiseren: meer communicatie, meer verkoop en meer efficiëntie.
Bij Korazon geloven we dat de beste webprojecten horizontaal geïntegreerd zijn. Het ontwerp en de informatiearchitectuur van de verschillende webprojecten in een bedrijf moeten op elkaar afgestemd zijn, waardoor ze elkaar versterken. Dit effect wordt des te groter als er actieve internetmarketingcampagnes op poten worden gezet.
De integratie van webprojecten binnen een bedrijf is meer dan enkel het koppelen van de backoffice. Dit ligt aan de basis van onze visie bij Korazon. Wij redeneren vanuit het hart van het bedrijf en bouwen geïntegreerde webtoepassingen. Op die manier verbinden we het bedrijf beter met zijn digitale omgeving en realiseren we de drie voornaamste bedrijfsdoelstellingen: meer communicatie, meer verkoop, meer efficiëntie.
In een bedrijf waar aandacht besteed wordt aan de drie vormen van integratie bereiken webtoepassingen beter hun doel. In het geval van een webwinkel betekent dit meer omzet.
Wil je weten hoe je hiermee aan de slag kan gaan in je bedrijf? Neem contact op met jurgen.carlier@korazon.be
Jurgen Carlier.