Informatie moet stromen Informatie in beweging krijgen is de sleutel tot digitale transformatie.

Digitale transformatie

De gespecialiseerde IT-pers en populaire businesspublicaties staan bol van de artikels over digitale disruptie. Zoals bij elke hype interpreteert iedereen deze term verschillend. Mensen spreken erover zonder duidelijk te definiëren wat ze bedoelen. In wezen heeft het altijd te maken met de impact van “het digitale”, waardoor bepaalde businessmodellen en zelfs volledige sectoren bedreigd worden.

Het tegengif voor digitale disruptie is digitale transformatie. Ook hier heerst vaagheid over de precieze betekenis. Iedereen weet “dat we onze business digitaal zullen moeten transformeren”. Maar wat houdt dat juist in? Welke stappen moeten bedrijven ondernemen om digitale disruptie tegen te gaan?

Informatie in beweging krijgen is de sleutel tot digitale transformatie. Deze stelling werd een goede 20 jaar geleden voor het eerst geponeerd en niet door de eerste de beste… Het was Bill Gates die in 1995 tijdens zijn keynote speech op Comdex sprak over "information at your fingertips". Hij bedoelde dat degene die de informatie in het bezit had, de controle zou krijgen. Het was de basis van de visie van Microsoft voor de volgende 10 jaar.

Na 2005 is deze boodschap alleen maar belangrijker en concreter geworden. De juiste informatie moet op het juiste moment bij de juiste persoon geraken in de juiste vorm: dat is de kern van digitale transformatie.

 

De kracht van het web

Wat Bill Gates niet voorzag, was de opmars van het internet. En als hij het al voorzien had, kon hij het goed verzwijgen… In 1995 was het nog niet vanzelfsprekend om alle informatie als digitaal te beschouwen. Vandaag is 'digitaal, het nieuwe normaal' (bedankt voor de gevatte frase, Peter Hinssen!). Digitale informatie is makkelijk te transporteren.

Het begon met websites, die communicatie mogelijk maken via internet. Al snel zagen complexere webapplicaties het levenslicht zoals webwinkels. Hiermee kan je dingen verkopen en organiseren over het web. Naast communicatie en verkoop kunnen tal van andere bedrijfsprocessen online georganiseerd worden: personeelsbeheer, banktransacties, planning, boekhouding, dashboards,… Wanneer informatie vlot over het web stroomt, leidt dit tot digitale transformatie.

Wat moet ik daarmee als ondernemer?

Om digitale transformatie te bereiken in je organisatie zijn 3 vaardigheden essentieel:

1. Herkennen waar de informatie stopt met stromen in je bedrijf.

2. Weten welke oplossingen er bestaan om dit probleem te verhelpen.

3. Leren aan de mensen in je bedrijf hoe ze ophopingen van informatie kunnen aanvoelen en oplossen.

Wanneer deze skills in je bedrijf ingeburgerd zijn, ontstaat er automatisch een reflex om data strategisch in te zetten. Hierdoor versnellen processen en worden nieuwe diensten ontwikkeld. Er ontstaat een beter zicht op de customer journey, die kan geoptimaliseerd worden. In sommige gevallen geeft “digitaal” de aanleiding tot volledig nieuwe businessmodellen. Het bedrijf krijgt dan als het ware een digitaal DNA.

In organisaties waar strategisch denken al aan de orde is, zorgt het digitale enkel voor een versterking. Het is niet strategisch denken dat moet worden aangeleerd maar wel efficiënt omgaan met data en informatie.

 

Korazon kan helpen

Bij Korazon bouwen we al 25 jaar webtoepassingen. Ik durf zeggen dat we er goed in zijn – dit is wat we doen. We hebben lang en intensief nagedacht over hoe we het gegeven van digitale transformatie best kunnen uitleggen zodat je er concreet mee aan de slag kan in je bedrijf. Het resultaat is JIT 2.0. Zoals “Just In Time” sinds de jaren ‘80 het paradigma is om de juiste goederen op tijd bij de juiste mensen of op de juiste werkplek te brengen, is JIT 2.0 de uitgelezen manier om informatie vlot te laten stromen doorheen jouw onderneming.

Meer weten over hoe je informatie laat stromen en jouw onderneming digitaliseert? Download hier onze whitepaper en laat je inspireren door voorbeelden uit de praktijk.

 

Jurgen Carlier.