Vele ondernemingen zijn bezig met e-commerce en hebben daarvoor de nodige mensen in dienst: digitale marketeers, SEO/SEA specialisten, chief digital officers en e-commerce managers om er maar enkele te noemen.
Is dat wel een goede aanpak? Of schuilt hier een gevaar? Uiteraard heb je mensen nodig met deze skills. In de praktijk stel ik echter vast dat dit in veel gevallen leidt tot een soort splitsing tussen gewone verkoop en e-commerce. Men gaat er precies vanuit dat dit 2 verschillende afdelingen zijn in de onderneming met elk hun eigen activiteit. Neem als voorbeeld een meubelwinkel. In de toonzaal heb je de verkopers en boven in de burelen zit het team verantwoordelijk voor de webwinkel. Beide doen hun uiterste best, maar hebben weinig contact met elkaar.
Kijken naar e-commerce als een specifieke vorm van verkoop houdt het risico in dat men in hokjes denkt en silo’s creëert in de onderneming. Hoe moet het dan wel? Ik verdedig volgende visie:
Als we dit toepassen op onze meubelwinkel krijgen we het volgende:
Het hierboven beschreven scenario vereist geen buitenaardse krachten of allerhande systemen. Het kan perfect met de mensen en tools die reeds in de onderneming aanwezig zijn. De sleutel is de visie. De visie geeft je een klare kijk. Het maakt de dingen simpel, maar niet gemakkelijk. De uitvoering blijft een serieuze klus waarbij de volledige onderneming betrokken is.
Philip Vanassche.