Een business analist brengt de bedrijfsprocessen in kaart zoals ze op dat moment zijn. Vaak wordt zijn/haar taak uitgebreid met het optimaliseren van deze processen en het schetsen van een toekomstige situatie waar de huidige inefficiënties op vlak van resources weggewerkt zijn.
De business analist is hierdoor een essentiële schakel bij een veranderingsproces, zoals de creatie van een nieuwe website, aanpassingen in de workflow of strategische veranderingen in een bedrijf.
Aan de hand van interviews verzamelt de business analist informatie over de kernprocessen van het bedrijf. Dit geeft inzicht in de huidige situatie en wijst uit wat de verbeterpunten zijn. Het resultaat is een duidelijke scope van het project: de omgeving, de processen, de gebruikte terminologie en de doelstellingen.
In samenspraak met de klant wordt besproken welke verbeterpunten prioritair moeten aangepakt worden. Na de bepaling van de business scope volgt een diepgaande analyse van hoe de processen uitgevoerd worden, welke manuele acties eraan te pas komen en wat kan gedigitaliseerd worden. Daarnaast worden de gebreken van de huidige werkwijze opgesomd.
Op basis hiervan ontstaat het ontwikkelingsplan voor een nieuw product. In het geval van Korazon gaat dit om een website, een portal, een web service of het digitaliseren van (manuele) processen. Dit product wordt in detail uitgewerkt om te bepalen welke functionaliteiten nodig zijn.
De behoeften die naar voor kwamen uit de business analyse worden vertaald naar een oplossing. De functionele analyse beschrijft alle functies die aanwezig moeten zijn. Ze beantwoordt een aantal vragen:
Wanneer alle functies bepaald zijn, informeert de analist het team van programmeurs zodat zij aan de slag kunnen.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, kost een business analyse geen geld. Integendeel, het vermindert de kosten:
Op die manier worden de opbrengsten vergroot:
Aarzel niet langer en laat ons weten hoe wij u kunnen helpen om uw bedrijf voor te bereiden op de toekomst!
Veroniek Claeys.